Bridge problemen

Elke maand komt hier een bridgeprobleem. Dit wordt verzorgd door Rob Stravers (bridgeservice.nl/).

Probeer eerst het probleem op te lossen, klik dan op de knop voor het antwoord.

Arbitrage met terugwerkende kracht?

Ik heb een vraagje over iets wat ons overkwam op een zomeravondbridge. Door de leider werd gezegd: ‘De rest is voor mij, de harten (op tafel) is ook zelfs vrij.’ Maar mijn partner had nog V en die zei: ‘Speel maar even door.’ De leider had zelf in de hand nog een schoppen en twee, vrije, ruiten. De arbiter werd niet geroepen. De leider ging toen met schoppen aan tafel en na lang denken speelde hij ruiten naar de vrije ruitens in zijn hand. Mag dat of moet hij verplicht harten spelen? Kun je op dat moment nog de arbiter erbij halen of is het dan te laat?

 

Het antwoord

Deze gebeurtenis bewijst dat je na een claim die op z’n minst twijfels oproept, de arbiter moet uitnodigen. En de arbiter zal dan het spel verder - gedachteloos - spelen, maar niet onlogisch. Want wanneer een speler de leider vraagt nog even door te spelen, zal deze daardoor extra alert het spel hervatten en kiezen voor de grootste zekerheid. Nu alsnog arbitrage vragen, voelt voor mij als mosterd na de maaltijd…